Storfint besøk fra Italia
Gilmt har hatt besøk av eier og administrerende direktør Enrico Moretti Polegato, markedssjef Antonio Gnocchini fra Diadora, samt Ilona Jamboor fra Ultimate Nordic som har agentur på Diadora i Norge. Action Now
I 15 år har Ultimate Nordic AS med varemerket Diadora vært utstyrsleverandør for Glimt. Fra og med 2021-sesongen tok de også vært bærekraftsambassadør gjennom Action Now-programmet. Tirsdag tilbragte eieren og markedssjefen i Diadora arbeidsdagen på Aspmyra.
Glimtdrakt i resirkulert materiale
Alle bærekraftsambassadører i Action Now er med på å ta et særegent ansvar for bærekraftig utvikling innen sin bransje. De blir derfor utfordret til å velge ett eller flere av FNs bærekraftsmål som de skal ha særlig fokus på. For Diadora som utstyrsprodusent er det naturlig å ha fokus på bærekraftsmål nummer 12 – ansvarlig forbruk og produksjon. Som produsent av sportsutstyr bruker de fotballens og idrettens makt til å rette fokus på å produsere bærekraftig sportsutstyr.
I 2021-sesongen produserte Diadora i samarbeid med Glimt Norges første fotballdrakt laget av resirkulert materiale. Kun ett år etter kunne alle fotballag med Diadora som utstyrsleverandør smykke seg i drakter av resirkulert materiale. Jobben med å utvikle en resirkulert klubbkolleksjon ble også satt i gang for alvor i 2022. I tillegg var 2022 året hvor Diadora begynte å levere all tekstil i resirkulert plast- og papp-emballasje.
Tar bærekraft på alvor
22. november kunne markedsavdelingen i Glimt ønske velkommen til eier og administrerende direktør Enrico Moretti Polegato, markedssjef Antonio Gnocchini fra Diadora, samt Ilona Jamboor fra Ultimate Nordic som har agentur på Diadora i Norge.
For Glimt er det utrolig spennende at eieren og markedssjefen til Diadora velger å ta turen til Bodø for å styrke relasjonen og samarbeidet ytterligere. I møtene ble det presenterte en status på utviklingen i Glimt og Action Now. I tillegg ble planene rundt kvinnefotballen i Glimt presentert.
– De har på mange måter vært med oss i vårt bærekraftsarbeid siden det startet for alvor i 2018. I møtene oppdaterte vi hverandre på utviklingen i vårt bærekraftsarbeid, samt ulike muligheter for videre samarbeid fremover. Det er ingen tvil om at Diadora tar bærekraft på alvor, og sånn sett er en veldig fin partner i forhold til veien vi har valgt å gå som klubb, sier markedssjef i Glimt, Tom Steffensen.
I tillegg til møter om fremtidige planer og bærekraft, ble det også tid til å vise frem Bodø fra sin beste side.
– Vi fikk tatt med Diadora til Glimt-shop på City Nord, samt Sport1 som både har klubbkolleksjon og deler av supporterkolleksjonen. Italienerne fikk spist grillet tørrfisk og lutefisk for første gang, og jaggu traff vi ikke med været sånn at de også fikk se nordlyset – som jo også er å finne på vår tredjedrakt i 2022-sesongen, avslutter Steffensen.