Norges mest attraktive sponsorobjekt på klubbnivå

Bodø/Glimt er i toppsjiktet over Norges mest attraktive sponsorobjekt i årets Sponsor Insight rapport.

Annonse:

29. september lanserte Sport Insight rapporten "Det norske sponsormarkedet 21/22". Rapporten gir et overblikk over status i bransjen, utfordringer og muligheter. 

Du kan lese mer om rapporten HER

FK Bodø/Glimt ligger på en 11. plass over Norges mest attraktive sponsorobjekter på klubbnivå. Ingen andre klubber, uavhengig av idrett oppnår en høyere plassering i rapporten.

Nytt fra i år stilles det krav til sponsorobjektenes fokus på bærekraft: "Stiller sponsorene krav til miljø/bærekraft i deres sponsoravtaler? Er det noen bærekraftsmål de prioriterer i større grad enn andre? NY!"

Sponsor insight - mest spennende sponsorobjekt[85].jpg

 

– Vi jobber med å bli relevant for samfunnet rundt oss

Markeds- og salgsmedarbeider, Markus Fodstad synes det er stas å se at Glimt blir satt pris på som sponsorobjekt. 

– Det er utrolig gøy å se at Glimt er såpass høyt på lista. For oss er det en anerkjennelse av den jobben klubben gjør både på og utenfor fotballbanen, sier Fodstad.

For også utenfor banen jobbes det godt i klubben. Kanskje den største forskjellen på Glimt sett opp mot andre klubber, er at hele klubben er opptatt av FNs bærekraftsmål i sin daglige drift, og det jobbes kontinuerlig for å bli bedre. Alle avdelinger i klubben er med på å ta Action Now, gjennom store og små grep som gjør at vi går en mer bærekraftig fremtid i møte. Svært ofte gjøres det grep sammen med våre partnere.

Les mer om Action Now HER

I Glimt er det bærekraftsmål nummer 17 som står sterkest: Samarbeid for å nå målene. Et eksempel på hvordan det blir praktisert i den daglige driften er VINN-nettverket (Vi Inspirerer Nord-Norge). Nettverket fokuserer på bærekraftig utvikling gjennom å inspirere næringslivet til handling. Samtidig er det en fin arena for å bygge nettverk, samt å få en fersk oppdatering på den sportslige utviklingen i Glimt. Det som skiller VINN-nettverket fra andre nettverk i fotballen, er at nettverket har et bærekraftsmål som overordnet tema hver eneste samling. 

– I Glimt har vi tre nettverk med fokus på bærekraft: Bærekraftsambassadørene, #actionnow14-nettverket for aktører i sjømatnæringen og VINN-nettverket. VINN-nettverket har på mange måter tatt utgangspunkt i Glimt sitt tradisjonelle partnernettverk. Med litt modernisering har vi samlet inspirerende foredrag, presentasjoner og workshops rundt konkrete bærekraftsmål. Dette har blitt svært godt mottatt av våre partnere, og antall deltakere i nettverket er i stadig vekst, avslutter Fodstad.

– Vi lot oss inspirere

En av partnerne med fast plass i VINN-nettverket er Nobl.

Nobl kom inn som partner i 2017 og har vært med Glimt sine oppturer og nedturer de siste årene. Administrerende direktør i Nobl, Mona Liss Paulsen legger ikke sjul på at det var Glimt som var inspirasjonen for deres bærekraftsreise.

– Vi har mye å takke Bodø/Glimt for da vi i Nobl i 2020 endret strategien vår for en mer bærekraftig fremtid. Vi lot oss inspirere av den jobben klubben hadde gjort. Bærekraft og samfunnsansvar står i dag helt sentralt i styringen og utviklingen av Boligbyggelaget Nobl. Vi skal bygge boliger på en bærekraftig måte, med minst mulig avtrykk for miljøet, og skal jobbe for å inspirere boligselskapene til å bli grønnere på drift og vedlikehold. For å lykkes i dette arbeidet nyter vi godt av den kompetansen Glimt har skaffet seg, og som de velvillig deler med oss samarbeidspartnere. De mange innovative grepene de tar, smitter over på oss andre. Det setter vi i Nobl stor pris på, sier Paulsen.

Mona Liss Paulsen Nobl .png
Mona Liss Paulsen, administrerende direktør i Nobl. Foto: Nobl

Nobl vektlegger spesielt jobben som gjøres utenfor banen. 

– Nobl er som så mange andre nordlendinger ekstremt stolte over den jobben Bodø/Glimt har gjort og gjør – ikke bare i norsk fotball, men også ute i Europa! Jeg tror ikke vi kan sette et beløp på hva suksessen og fotballaget betyr for landsdelen vår. Men at den gjør noe med den nordnorske identiteten og lidenskapen for hvor vi bor, er jeg ikke i tvil om. For oss i Nobl er det ikke bare den sportslige suksessen som er viktig, men det samfunnsmessige engasjementet som fotballklubben Bodø/Glimt har tatt og hvordan de har inspirert oss i Nobl til å endre hele vår strategi for en mer bærekraftig fremtid. 

Ønsker du å komme i kontakt med markedsavdelingen i Glimt kan du kontakte Tom Steffensen eller Markus Fodstad

Annonse fra Eliteserien: