Action Now vant Årets sponsorat
FK Bodø/Glimts bærekraftsprogram vant nasjonal sponsorpris Action Now
På Aspmyra er det knyttet stor spenning til kveldens kamp mot Strømsgodset, og trekning til andre kvalikrunde i Champions League.
Det var også knyttet stor spenning til utdelingen av den nasjonale prisen for Årets sponsorat, på Sponsor- og eventforeningens årlige prisutdeling. Her var Glimt og de 8 bærekraftsambassadørene (sjømatnettverket #actionnow14, BDO, Bodø Energi, Coca-Cola, Iris Salten, Nordic Smarthouse, Sparebank1 Nord-Norge og Ultimate Nordic/Diadora) nominert for bærekraftsarbeidet i og rundt Action Now.
De øvrige nominerte til prisen var:
- OBOS, Norges Skiforbund og JCP
- Equinor og Vitensenterforeningen
- Telenor og Norges Røde Kors
- DNT og Mondelez/Kvikk Lunsj
Juryens begrunnelse:
Ved å bruke sin påvirkningskraft i en by og region, til mer enn å skape begeistring for store idrettsprestasjoner, evner de å ikke bare skape verdier for seg selv. De bidrar også til by- og samfunnsutviklingen. Dette er gjort på en måte som styrker både egen og sponsorenes posisjon gjennom å være en drivkraft for sponsorenes arbeid med bærekraftsmålene. De har til og med klart å tjene penger på noe som, for de fleste, er en utgiftspost. Dette bør inspirere flere til å tenke kreativt rundt hvordan man kan bruke egen posisjon til å skape større verdier for seg selv og samarbeidspartnere, men ikke minst, også for samfunnet.
Daglig leder i FK Bodø/Glimt Frode Thomassen var svært glad og overrasket da prisen havnet i Bodø.
– Du tuller nå? Det var utrolig artig! Nå er jeg veldig overraska. Det er så mange andre gode aktører med, sier Thomassen når han blir overrasket med prisen.
– En enorm anerkjennelse for oss
Thomassen ante fred og ingen fare og trodde han skulle stille opp i et intervju om nominasjonen da han ble overrakt prisen.
– Hva skal man si? Det har vært jobba mye og lenge med dette fra mange i klubben. Vi bygde om partnerprogrammet vårt fra å være ren logoeksponering til å bli mer en møteplass. Plutselig står vi her med en pris.
Også leder for marked og salg i klubben, Tom Steffensen var fornøyd etter offentliggjøringen av prisen.
– Dette er en enorm anerkjennelse for oss, og måten vi jobber med å innovere partnerskap. Det skal være en gevinst for begge parter, og vi skal gjøre gode ting sammen. Det er vanvittig gøy å kunne dele denne prisen med våre åtte bærekraftsambassadører, øvrige partnere og klubben i stort.
– Der Action Now er i dag, er ikke der Action Now vil være om ett år. Det er en kontinuerlig utvikling, med mål om at dette skal bli en internasjonal grasrotbevegelse som fronter bærekraftsmålene via idretten. Idretten har en unik posisjon i samfunnet, og når frem til folket. Den posisjonen må idrettslag rundt i verden bruke og ta, og vi føler vi griper den godt med Action Now, sier Steffensen.